oktatás - kezdő felnőttek számára - online

A dal tempója

Egy zenész számára kulcsfontosságú annak az eldöntése, hogy egy dalt milyen tempóban játsszon. Amikor még nem léteztek zenét rögzítő berendezések vagy nem voltak ezek elterjedve (valós hangok rögzítésére, illetve visszaadására a 19. század végétől van lehetőség), akkor a zenészek csak a kottára támaszkodva tudták eldönteni, hogy egy dalt milyen gyorsan játsszák. A kották elején ugyanis volt – sőt a mai napig van – van általában valamilyen olasz nyelvű instrukció, mely a dal tempójára vonatkozóan ad utasítást a zenész számára. A leggyakrabban használt kifejezések a következők:

  • Prestissimo: nagyon gyorsan
  • Presto: sebesen
  • Vivace: élénken
  • Allegro: gyorsan
  • Moderato: mérsékelten
  • Andante: lépésben
  • Adagio: lassan
  • Lento: nagyon lassan

És még sorolhatnánk, hiszen az ilyen kifejezések száma gyakorlatilag végtelen. Viszont hogy valami lassú vagy gyors, az természetesen relatív. Igy ha meghallgatunk egy klasszikus zeneművet a Youtube-on más-más zenész vagy zenekar előadásában (hiszen ezeket a megírásuk idején nyilvánvalóan nem lehetett hanghordozóra rögzíteni), akkor azt tapasztaljuk, hogy teljesen más tempóban játsszák azt az adott darabot.

Szerencsére a könnyűzenei művek esetén pontosan meg lehet határozni, hogy azt az adott dalt milyen tempóban kell játszani. Ugyanis ezeket a dalokat a stúdiómunkák során hanghordozóra rögzítették, és általában a tempója állandó az egész dal során. És a dalt olyan tempóban illik (sőt, inkább kötelező) játszani , ahogy azt a zeneszerző megírta. Így semmi más dolgunk nincs, minthogy megmérjük, milyen gyorsan játssza a zenész vagy a zenekar az adott dalt. A mérésre számos módszer van. Szerencsére a kísérőautomatikás hangszerek egy része kifejezetten segít abban, hogy meg tudjuk mérni egy dal tempóját. Erre a TAP TEMPO funkció szolgál. Hogy pontosan mi ez a TAP TEMPO és hogyan kell használni, arról Szintetizátoriskola Haladó tanfolyamán lesz szó.

És hogy mi az a mértékegység, amivel egy dal tempóját mérjük? Ennek a neve a BPM, vagyis a Beat per minute.  Egyébként van egy másik mértékegység is, mellyel meghatározható egy dal tempója. Ha egy kotta elején olyasmit látunk, hogy 2t=5′, akkor az ugyancsak a dal tempójára utal. Sőt, ez már konkrét utasítást a játszási sebességre. Csak a baj vele, hogy nem igazán pontos, míg a BPM segítségével szinte hajszálpontosan meg lehet határozni, hogy milyen gyorsan (vagy lassan) kell játszani azt az adott dalt. A BPM esetleg a 90-es évekből lehet ismerős, hiszen akkoriban az eurodance vagy techno zenét játszó zenekarok időnként feltűntették az adott szerzeményük BPM-jét a CD borítón.

A mulatós műfaj persze megint más világ, hiszen itt általában népdalok vagy népies műdalokat játszanak, melyet a szerzője (ha egyáltalán ismert), akkor nem rögzített hanghordozóra. Tehát ebben a műfajban megvan a zenésznek az a szabadsága, hogy a dalt csaknem tetszőleges tempóban játssza. Ráadásul egy több dalból álló, hosszú mulatós blokk során a tempó sem állandó: általában a zenész viszonylag lassan kezdi el a dalt, majd folyamatosan emel a tempón. És amikor már mindenkin látja, hogy elfáradt, akkor befejezi az akár maratoni hosszúságú dalcsokrot.

Persze a fent már említette Eurodance stílust képviselő előadók és dalszerzők számára sem volt könnyű feladat a helyes BPM megtalálása. A műfaj egyik jeles képviselője, Dr Alban, gondjait meg is osztotta a „Let The Beat Go On” című dalában, melyben nagyon helytállóan konstatálta, hogy „Choosing BPM is a big problem” azaz a BPM megválasztása nagy problémát okoz. Az egykori svéd fogorvos végül 136-os BPM-et választott a dalhoz, mely elég gyorsnak számít.

És hogy pontosan mi az a BPM és mi kell róla még tudni? Arról a Szintetizátoriskola Kezdő tanfolyamának hetedik moduljában esik szó. Ha te is kezdő zenész vagy, akkor ez a képzés épp neked való!

Ha hasznosnak találtad, oszd meg a cikket ismerőseiddel!

Facebook
Email